بستن
Owls CMS

مدیریت اخبار

آخرین اخبار پزشکی | درمان | سلامت و اطلاعیه های مهم حوزه پزشکی در بخش اخبار و مقالات منتشر می یابد.

Post Thumbnail

خطرات کمبود پتاسیم و فواید مهم وجود آن برای بدن

بسیار مهم است که در مصرف سدیم زیاده‌ روی نکرده و همچنین سطح پتاسیم‌ تان را افزایش دهید تا با کمبود پتاسیم مواجه نشویم.

عوارض کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • خستگی
  • یبوست
  • حساسیت پذیری
  • گرفتگی عضلانی
  • افزایش وزن
  • مشکلات مربوط به فشار خون
  • تپش قلب
  • ایجاد سلولیت
  • تهوع
  • قولنج شکمی و نفخ معده
  • رفتارهای غیرطبیعی و اختلالات روانی شامل افسردگی، احساس آشفتگی و توهم و کابوس

عامل اصلی که می‌تواند موجب کمبود پتاسیم شود، انجام ورزش‌های استقامتی هوازی بدون آبرسانی کافی به بدن، اسهال و استفراغ و رژیم غذایی با پتاسیم ناکافی است. سایر علل کمبود پتاسیم شامل عملکرد نامناسب کلیه‌ها، میزان pH خون و هورمون‌هاست. داروهایی چون دیورتیک‌ها (ادرارآور) و لاکساتیو‌ها هم می‌توانند باعث کمبود پتاسیم شوند.

اگر کسی تحت درمان دیالیز باشد یا داروهای مربوط به سرطان مصرف کند و یا مشکل خاص دیگری داشته باشد ممکن است دچار اوردوز پتاسیم شود و در موادی غیر از اینها، چنین مشکلی بسیار نادر است. این امکان وجود دارد که مصرف زیاد پتاسیم بواسطه‌ی نمک‌های پتاسیم موجب تهوع و استفراغ شود.

تردیدی وجود ندارد که پتاسیم یک بخش ضروری از یک رژیم غذایی سالم است. پتاسیم نه فقط یک ماده‌ی معدنی حیاتی است، بلکه یک الکترولیت نیز است، به دلیل همین هویت دوگانه‌ی پتاسیم، با مصرف زیاد از آن، فواید بیشماری نصیب شما خواهد شد. بنابراین عکس این موضوع هم صحت دارد؛ یعنی کمبود پتاسیم در رژیم معمول غذایی باعث می‌شود خودتان را در معرض علائم ناخواسته‌ی بسیار زیاد ناشی از کمبود پتاسیم قرار دهید.

 

خوشبختانه این تنها موز نیست که یک منبع غنی از پتاسیم به شمار می‌رود، بلکه بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها و حتی ماهی‌ها هستند که حتی بیشتر از موز حاوی پتاسیم و مواد معدنی ضروری‌اند، مانند سیب‌زمینی، برگ چغندر و آب آلوی بخارپزشده.

فواید مهم پتاسیم برای بدن

۱. تقویت سلامت قلب

یکی از کارهایی که یک قلب سالم باید انجام دهد این است که به خوبی بتپد، یعنی ریتم خوبی داشته باشد و پتاسیم نقش مستقیمی در سلامت ریتم قلب ایفا می‌کند. اگر مشکلی در ریتم ضربان قلب‌تان دارید، شاید علت آن کمبود پتاسیم باشد.

 

۲. کاهش گرفتگی عضلانی

یکی از فواید قابل توجه مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم، کاهش گرفتگی‌های عضلانی و افزایش استقامت عضلات است. ضعف عضلات، گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی از عوارض شایع کمبود پتاسیم هستند. اگر بدن ورزشکاری دچار کم‌آبی شود و قبل و بعد از ورزش، به اندازه‌ی کافی از غذاهای غنی از پتاسیم استفاده نکند، درد و ضعف و گرفتگی عضلانی روی خواهد داد. همچنین پتاسیم  برای کاهش گرفتگی‌های عضلانی مربوط به پیش از قاعدگی مفید است.

Post Author
روابط عمومی
مرکز جراحی و کلینیک شبانه روزی سعادت اباد

کلینیک سعادت آباد فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ به عنوان مرکز جراحی محدود آغاز کرد. در سال ۱۳۸۸ مدیران این مجموعه بر آن شدند تا با مبنا قرار دادن استانداردهای جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورندکه یکی از کاملترین و مجهزترین مراکز پزشکی ایران و خاورمیانه باشد. برای رسیدن به این منظور مدیریت و کارشناسان این مجموعه بررسی دقیقی بر نحوه خدمات رسانی مراکز درمانی داخلی و خارجی انجام دادند. در نهایت پس از تحقیق و شناخت نقاط قوت و ضعف سیستم های درمانی مختلف، کلینیک سعادت آباد با روش های نوین علمی و با محوریت ارتقاء کیفیت درمان و بهره گیری از فن آوری ITفعالیت خود را آغاز کرد.


هنوز دیدگاهی وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.