بستن
Owls CMS

مدیریت اخبار

آخرین اخبار پزشکی | درمان | سلامت و اطلاعیه های مهم حوزه پزشکی در بخش اخبار و مقالات منتشر می یابد.

Post Thumbnail

چگونه آلپرازولام را ترک کنیم؟

در این مطلب درباره‌ی افرادی که برای مدت طولانی داروهایی از دسته بنزودیازپین‌ها مثل زاناکس(آلپرازولام) مصرف می‌کنند و به این دارو وابسته می‌شوند، می‌خوانیم. در قسمت قبل توضیحاتی در رابطه باداروی آلپرازولام داده شد. در ادامه دکتر زهرا کلاهدوز، داروساز در این باره که چرا قطع بعضی داروها نیاز به برنامه زمانبندی تدریجی دارد؟ به نبض ما می گوید: زمانی‌که افراد مصرف کننده آلپرازولام، تلاش می‌کنند که این دارو را قطع کنند، ممکن است علائمی از جمله روان پریشی (سایکوز)، اضطراب و حتی حملات صرع را تجربه کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که وابسته به زاناکس (آلپرازولام) هستند حتماً با یک پزشک معتمد جهت کاهش دوز تدریجی دارو، طی یک برنامه مطمئن مشورت کنند.

 

چه مدت زمان نیاز است که این دارو را قطع کنیم؟

دکتر کلاهدوز در پاسخ به این پرسش می گوید: نحوه صحیح کاهش دوز و طول دوره پروسه کاهش دوز، کاملاً وابسته به این است که فرد چه مدت و چه مقدار زاناکس مصرف کرده و زاناکس چه عوارضی برای او در پی داشته است.

اهمیت کاهش دوز دارو زیر نظر پزشک:

وقتی که فردی یک بنزودیازپین نسخه ای (داروی ضد اضطراب از دسته بنزودیازپین‌ها از جمله آلپرازولام را که پزشک برای او تجویز کرده) مصرف می‌کند، عملکرد بدن و ذهن هر دو به آن ماده وابسته می‌شوند و از آن ماده دارویی به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. به طوری که بدون آن دارو فرد ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کند. وی با اشاره به این موارد می گوید: علائم ترک (Withdrawal Symptoms) آلپرازولام عبارتند از حملات صرع، تشنج و فشار خون بالا. اگر این علائم به طور کامل درمان نشود، می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. این علائم می تواند تا حدی شدید باشد که افراد را دچار پارانوئیا (بیماری ذهنی که فرد به طور غیرمنطقی باور دارد که شخص مهمی است، این گونه افراد نمی‌توانند به سایر افراد اعتماد کنند و تصور دارند که دیگران از آنها متنفرند و تلاش می‌کنند به آنها آسیب برسانند)، افسردگی و خشم غیرعادی کند.

 

فاکس نیوز گزارش می دهد، تهدیدهایی که حین ترک یکباره این دسته داروها مطرح است، عبارتند از:

  • بی خوابی
  • حملات اضطرابی
  • خلق و خوی مضطرب
  • کابوس شبانه
  • فلش بک (بازگشت به خاطرات گذشته و حس بدی که ناشی از آنها برای فرد ایجاد شده است)
  • عدم پذیرش واقعیت

چه عواملی موجب عدم توانایی قطع دوره مصرف داروی آلپرازولام می شود؟ این داروساز در پاسخ به این پرسش می گوید: عواملی فرد را وادار می کند، دوباره به مصرف دارو ادامه دهد، این عوامل عبارتند از:

۱- عدم گذراندن دوره کامل ترک دارو

۲-برقراری ارتباط با سایر افرادی که سوء مصرف مواد را دارند به محض اتمام درمان: آن دسته از افرادی که از شبکه حمایتی برخوردار نیستند، به محض اینکه به زندگی بدون دارو بازگشتند و به اصطلاح پاک شدند، بسیار در معرض آسیب هستند که به دوره سوء مصرف برگردند.

۳- عدم یافتن درمان مناسب هم ممکن است احتمال شکست را بالا ببرد و فرد به دوره سوءمصرف خود بازگردد.

به همین دلیل کاهش دوز دارو زیر نظر پزشک همیشه ضروری است. این مسئله زمانی که در ترک بنزودیازپین‌ها به علائم ترک برخورد می‌کنیم اهمیت دوچندانی دارد. مدیریت و کنترل این علائم آن هم در شرایطی که قطع دارو یکباره یا خیلی سریع انجام شده باشد بسیار اهمیت دارد.

چرا که ممکن است فرد مصرف کننده دوباره به استفاده از همان داروها روی آورد. طبق گزارش NIDA، حدود ۶۰-۴۰ درصد افرادی که با مصرف این مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، طی یکسال اول بعد از درمان دوباره به دوره‌ی سوء مصرف خود باز می‌گردند.

عواقب قطع خودسرانه دارو آلپرازولام چیست؟

دکتر کلاهدوز می گوید: متاسفانه بعضی افراد روش پزشکی ترک ماده را انتخاب نمی‌کنند، این افراد خودسرانه دوز داروی مصرفی را کاهش می‌دهند و در نهایت این پروسه ترک را نیمه کاره رها می‌کنند.

افرادی که بیشترین اختلالات و عوارضی را تجربه می‌کنند، غالباً با اختلالات سلامتی ذهنی‌ای درگیر می‌شوند که از ابتدا زاناکس(آلپرازولام) برای درمان آن تجویز شده است. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که دچار اختلال اضطرابی است، و آلپرازولام برای کنترل و درمان این اختلال برای او تجویز می‌شود، در صورت مصرف نادرست آلپرازولام یا مصرف آن بعد از یک مدت طولانی به دارو وابسته می‌شود.

اشتراک:
Post Author
روابط عمومی
مرکز جراحی و کلینیک شبانه روزی سعادت اباد

کلینیک سعادت آباد فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ به عنوان مرکز جراحی محدود آغاز کرد. در سال ۱۳۸۸ مدیران این مجموعه بر آن شدند تا با مبنا قرار دادن استانداردهای جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورندکه یکی از کاملترین و مجهزترین مراکز پزشکی ایران و خاورمیانه باشد. برای رسیدن به این منظور مدیریت و کارشناسان این مجموعه بررسی دقیقی بر نحوه خدمات رسانی مراکز درمانی داخلی و خارجی انجام دادند. در نهایت پس از تحقیق و شناخت نقاط قوت و ضعف سیستم های درمانی مختلف، کلینیک سعادت آباد با روش های نوین علمی و با محوریت ارتقاء کیفیت درمان و بهره گیری از فن آوری ITفعالیت خود را آغاز کرد.


38 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.