بستن
Owls CMS

كاربرد تكنيك فانكشنال ام آر ای ( fMRI ) و تراكتوگرافی ( DTI )

ام آر ای و تراكتوگرافی

در طول دهه اخیر ، دقت و امنیت نقشه برداری جراحی را به منظور كاهش آسیب های مغز و نخاع فراهم نموده است. بعلاوه روش های جدید تصویربرداری تخصصی MRI  ، قابلیت تشخیص بیماری های مغزی با منشاء ضایعات ساختاری ریز ، با تغییرات فیزیولوژیكی و متابولیكی مننج از  برخی ضایعات مغزی غیرقابل تشخیص در تصویربرداری های مرسوم ، از قبیل صرع مقاوم به درمان را دارد .

اگر چه ساختار مغز در افراد سالم كم و بیش یكسان است ولی در شرایط بیماری ، جابه جایی های متفاوتی در نواحی عملكردی مغز ممكن است اتفاق بیافتد. لذا ریسك اعمال جراحی بدون اطلاع از این تغییرات افزایش می یابد . رویكردهای جراحی مغز و اعصاب ایمن با استفاده از تصویربرداری عملكردی fMRI و DTI تراكتوگرافی نه تنها امكان به حداكثر رساندن منطقه برداشته شده تومور را فراهم می سازد ، بلكه در عین حال كمترین آسیب به نواحی حیاتی عملكردی مغز از جمله نواحی موتور ، تكلم و حافظه را باعث می شود .

همراه با كشورهای در حال پیشرفته گروهی سازمان یافته به نام نیاگ ( NIAG ) متشكل از متخصصین مختلف مسئولیت راه اندازی و ارائه خدمات در این حوضه علوم اعصاب بالینی را در چند سال اخیر بعهده گرفته و با استقبال و راهنمایی همكاران بالینی سعی نموده جوابگوی نیازهای متخصصین مغز و اعصاب كشور عزیزمان باشد.

در این راه ، مركز تصویر برداری سعادت آباد با توجه به امكانات سخت افزاری و تجهیزات روز دنیا و با در اختیار داشتن كادر تخصصی و علمی در این حیطه ، با قراردادی ٢ جانبه ارتباط تنگانگی با این گروه دارد و در كنار هم مشغول به ارائه خدمات تخصصی به مردم كشورمان می باشیم.

آزمون fMRI چه كمكی به جراح میكند؟

تصویربرداری عملكردی از مغز می تواند در طراحی عمل جراحی مغز كمك كننده باشد.

به عنوان مثال ، اگر یك جراح مغز و اعصاب بخواهد توموری كه نزدیك به مراكز بینایی یا حركت دست بیمار است را طی عمل جراحی خارج كند، می تواند برای تعیین محل دقیق آن از بافت مغز كه در عملكرد دیدن یا حركت دست بیمار شركت دارند ، درخواست fMRI دهند.

تصاویر fMRI به جراح كمك می كند هنگام جراحی از این مناطق حساس دوری كرده و مانع آسیب رساندن به سایر اعصاب سالم مغز در حین جراحی شوند

تصویربرداری از رشته های عصبی ( DTI )

فعالیت مغز به شبكه ای از رشته های عصبی كه مناطق مختلف مغز را به یكدیگر مرتبط می كند وابسته است. در تصویربرداری اختصاصی دیفیوژن تانسور كه دی تی آی ( DTI ) نام دارد و بر اساس حركت ملكول های آب در راستای این رشته ها در مسیر انتقال پیام عصبی است ، می توان این ساختار را به تصویر كشید.این روش تصویربرداری علاوه بر نشان دادن رشته های عصبی می تواند در توصیف و تشخیص اختلالات ماده سفید مغز در بیماری هایی مانند سكته مغزی ، تومورهای فضا گیر و صرع مفید باشد . بعلاوه نقشه رشته های عصبی مهم و طریقه قرارگرفتن و فاصله آنها تا تومورهایی كه باید توسط جراح عمل شوند در دقت و صحت عمل جراحی كمك شایانی می نماید.